Tak ako je zbytočné vlastniť firmu a nedať o nej vedieť šíremu svetu, tak je zbytočne mať napísaný text, ktorému nerozumie ani sám autor. Text by mal mať určitú formu a obsah.
Mal by byť bezchybný po štylistickej i gramatickej stránke a mali by sa v ňom nachádzať slová, ktoré sú v súlade s jazykovými odporúčaniami jazykovedných ústavov krajín, v jazyku ktorých je korigovaný text napísaný.
1. Ako je to s nespisovnými slovami
Zvyčajne by sa v texte nemali vyskytovať nespisovné prebraté slová z iných krajín alebo hovorové slová, síce používané, ale len veľmi lokálne, obmedzene v určitej časti krajiny. Ak ste sa už niekedy stretli napríklad s takým goralským nárečím, musí vám byť už teraz všetko jasné.
Umenie korektora spočíva aj v správnom používaní čiarok v texte. Dobrý korektor vie nielen to, kam čiarka patrí, ale dokonca to vie aj odôvodniť. Dobrý korektor je totiž vyštudovaný korektor. Jazyk ovláda, pozná jeho pravidlá. Neriadi sa intuíciou a pocitmi. Má presné informácie, vie nimi narábať, rozumie sa textu. Presne vie, kam umiestniť čiarku, aby pritom nezmenil význam vety. Obesiť, nie zachrániť znamená úplne niečo iné ako Obesiť nie, zachrániť. 😉 Čiarka je dôležitá.
Nuž a najlepší korektori sú rodení hovorcovia. Poznajú zvyklosti a danosti krajiny, z ktorej pochádzajú, a ktorej jazyk ovládajú takmer dokonale. Ovládajú frázy, zaužívané výrazy, rôzne jazykové chytáky. Sú v tom jednoducho „doma“.
Skontrolujú vám texty v rodnom jazyku a vyhnete sa nedorozumeniam. V tomto článku sme rozoberali čo sú lokalizácie a načo slúžia.
Prečo je korektor dôležitý? Preto, aby bol váš text správny, jasný, bezchybný a zrozumiteľný. Ak mu predsa len nerozumiete, v tom prípade držíte v rukách právnickú zmluvu a za tú už korektor vinu nenesie. Právnické zmluvy sú už raz také. 🙂 V akomkoľvek jazyku. Ak nie ste právnik, nepochopíte.
2. Ktoré texty korigovať
Jasné, že ak ste malý živnostník, je pre vás dôležitejšie zabezpečiť si prácu a vykonať ju poctivo a načas, ako riešiť reklamu a webovú stránku. Mnohí však už vedia, že bez reklamy a marketingu sa nezaobídu, a ak už prezentáciu na webe majú, je žiadúce, aby bola po gramatickej stránke dokonalá.Webová stránka je často prvým kontaktom zákazníka s vašou firmou a súčasne vašou vizitkou. A vy chcete, aby bol tento kontakt pozitívny.
To isté, samozrejme, platí i pre veľké firmy. Potrpíte si na kvalitu, presnosť, rýchlosť a spoľahlivosť. Hrdíte sa výsledkami, máte domácich i zahraničných partnerov. Chcete dať svetu vedieť, že ste po všetkých stránkach dokonalý. Nemôžete mať predsa nedokonalú prezentáciu. Alebo chcete, aby sa o vás začalo pochybovať? Určite nie.
3. Aké dokumenty treba dať na jazykovú korektúru
Medzi dôležité dokumenty, ktoré by si mali dať firmy, skorigovať patria i prezentácie týkajúce sa stretnutí a obchodných rokovaní. Na týchto rokovaniach sa používajú firemné tlačivá s logami na hlavičkovom papieri. Bývajú na nich často obchodné podmienky, zmluvy, obchodné a cenové ponuky, ktoré zostávajú po rokovaniach druhej strane. Neurážajte svojich partnerov a poskytnite im po všetkých stránkach správne podklady.
O knihách a časopisoch je zbytočné debatovať. Tie sa musia korigovať automaticky. Nikoho nebaví čítať knihy, denníky alebo iné tlačoviny s gramatickými chybami a významovými nezmyslami. Akú výpovednú hodnotu má potom samotný text? Nehovoriac o tom, že často zle napísaný obsah ani nedovolí sústrediť sa na článok alebo ho vôbec dočítať. Korektúra tlačovín, do ktorých patria aj reklamné kampane a letáky, newslettre, brožúry a rôzne pútače, by mala byť teda automatická.
4. A čo súkromné články?
Fenoménom súčasnosti sú blogy. Niektorým úplne stačí malá čítanosť, píšu pre svojich priateľov a známych. Mnohí však majú založené svoje blogy na špecializovaných blogovacích portáloch. Články na týchto stránkach často čítajú až desaťtisíce unikátnych návštevníkov a tí vám niekedy nedarujú nič. Prečítajte si diskusie a zistíte, že autorovi oponenti sa viac venujú chybám v článkoch ako faktom. Nenechajte ich vysadnúť na koňa. Poistite sa a blog si dajte radšej skontrolovať. Vyhnete sa zbytočnej, nikam nevedúcej diskusii, ktorá dokáže odlákať ľudí od podstaty veci. Ak posielate pravidelne newslettre, určite si ich nechajte skontrolovať.
Súkromné články predstavujú aj bakalárske, diplomové a dizertačné práce. Sú to síce súkromné texty, ktoré sa možno použijú skutočne len raz a nikdy viac sa k nim nikto nevráti, ale je to niečo samozrejmé a prirodzené. Keď sa už dostanete do štádia, že jednu z vyššie spomenutých prác idete vyhotoviť, akosi automaticky sa predpokladá, že ste šikovný, vzdelaný a múdry. Nepokazte si tento dojem hlúpymi chybami a myslite do budúcnosti. Čo keď tú prácu budete chcieť niekedy niekde uverejniť?
5. Koľkokrát treba text skorigovať
Neľakajte sa, väčšinou stačí raz. 😎 Veľa textov ide po korektúrach ešte na ďalšie spracovanie do vydavateľstiev či tlačiarní. Text sa ešte upravuje, zapracovávajú sa zmeny, zalamuje sa. Pri týchto činnostiach sa stáva, že sa ešte nejaká malá chybička vyskytne.
Na odstránenie i tých najmenších nezrovnalostí slúži predtlačová korektúra. Po tejto korektúre by mal byť upravený text v 100 % stave. Teraz ho môžete vziať a publikovať. Hanbu si neurobíte, naopak, pritiahnete pozornosť svojich zákazníkov a budúcich klientov, získate na svoju stranu čitateľov. A o to nám predsa všetkým ide.
Ak potrebujete kontrolu akýchkoľvek textov v slovenskom, anglickom, českom, nemeckom, maďarskom a inom jazyku, určite sa na nás obráťte. S radosťou vám pomôžeme a poradíme.
Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho pomocou tlačítka nižšie na FACEBOOKU. Ďakujeme.